Тести для батьків
Тест «Дітей
виховують батьки, а батьків?»
Уважно прочитайте
питання, спробуйте відповісти на них. На кожне запитання існує три відповіді: А
– можу і завжди так чиню; Б – можу, але чиню так не завжди; В – не можу. Тест
доповнить вашу уяву про себе як про батьків, допоможе зробити певні висновки
щодо проблеми виховання дітей. Чи можете ви...
1. у будь-який момент залишити свої справи і зайнятися
дитиною?
2. порадитись із дитиною "на рівних"?
3. зізнатися дитині у помилці, яку ви допустили у ставленні
до неї?
4. вибачитись перед дитиною в разі потреби?
5. володіти собою і
зберігати спокій, навіть якщо поведінка дитини вивела вас із себе?
6. розповісти дитині про повчальний випадок зі свого
дитинства, який показує вас у невигідному світлі?
7. поставити себе на
місце дитини?
8. повірити хоча б на
хвилинку, що ви прекрасна фея або принц?
9. завжди утримуватися
від слів та виразів, які можуть образити дитину?
10. пообіцяти дитині,
що виконаєте її бажання за хорошу поведінку?
11. виділити дитині
хоча б один день, коли вона може робити, що хоче, поводитися, як бажає, ні в що
не втручатися?
12. не прореагувати,
якщо ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або незаслужено образила іншу дитину?
13. встояти проти
юнацьких прохань та сліз, якщо впевнені що це каприз?
Підрахуйте бали: А –
3, Б – 2, В – 1. Від 30 до 39 балів. Це означає, що дитина – найбільша цінність
у вашому житті.33 Ви намагаєтесь не тільки зрозуміти, але і пізнати її,
ставитись до неї з повагою, дотримуєтеся найбільш прогресивних принципів
виховання і постійної лінії поведінки. Іншими словами, ви дієте правильно і
можете сподіватися на гарні результати. Від 16 до 30 балів. Турбота про дитину
для вас – першочергове завдання. У вас є риси вихователя, але на практиці ви не
завжди буваєте послідовними і принциповими. Іноді ви дуже суворі, іноді навпаки
– дуже м'які. Крім того, ви любите компроміси, які послаблюють виховний ефект.
Вам необхідно серйозно замислитися над своїм підходом до виховання дитини..
Менше 16 балів. У вас серйозні проблеми з вихованням дитини. У вас не вистачає
або знань, або бажання виховати дитину особистістю. Можливо, і першого, і
другого. Радимо звернутися по допомогу до спеціалістів – педагогів, психологів,
більше читати спеціальної літератури
Тест «Мама
подруга чи…»
1. Якщо у ваших дітей з'явилися проблеми або вони
закохалися, то чи ви про це дізнались?
А. Вони самі мені про це розповіли. Б.
Вони розповіли про це татові або іншій близькій людині. В.
Я – мати, я це просто відчула. Г. Дізналася про це випадково.
2. Як подруги чи друзі вашої дитини ставляться до вас?
А. Як до другої мами.
Б. Замовкають або ж переводять розмову на іншу
тему, коли я заходжу. В. З
повагою, але холоднувато. Г.
З повагою і любов'ю.
3. Чи запрошували вас
діти хоч один раз туди, де вони збираються з друзями? А. Інколи
"витягують" мене в кіно.
Б. Ні, оскільки не хочуть
бути зі мною будь-де. В. Запрошували, проте я відмовилася.
Г. Ті місця, де вони
збираються, мене не цікавлять.
4. Багато батьків
скаржаться, що дорослі діти часто беруть їхній одяг, щоб поносити. Чи трапляється
це у вашій родині?
А. Цього не буває, оскільки мої речі їм не підходять. Б. Цього не відбувається, оскільки вони давно
вже вийшли з моди. В.
Мені просто доводиться шукати свої речі в шафі.
Г. Я цього не дозволяю, бо
вважаю, що кожен повинен носити свої речі.
5. Виявилося, що ваші діти дуже зацікавились однією з
телепрограм. Які ваші дії? А. Я розпитую, чим сподобалась їм ця програма.
Б.
Мені не цікаво те, що цікавить їх. В.
Сподіваюся, що вони мені розкажуть про цю передачу Г. Якийсь час вникаю в зміст програми, а потім
обговорюю її разом з ними.
6. Скільки разів після того, як народилися
ваші діти ви говорили: "В наші часи було не так"? А. Один чи два рази, бо я розумію, що все
змінюється.
Б. Стільки разів, що й не
пам'ятаю. В.
Небагато, адже повторами нічого не доб'єшся. Г.
Я їм цього не говорила, але говорила своїм ровесникам.
Результати:
Від "4" до "6" відповідей позначено
буквою "А". Без будь-якого сумніву ви мати-подруга для своїх дітей.
Ви швидше належите до тих людей, які вважають, що любов і повага прекрасно
доповнюють одне одного. Три або менше відповідей позначено буквою
"А". Конче потрібно налагодити тісніші взаємини зі своїми дітьми,
постарайтеся побільше дізнатися про їхні інтереси, друзів.
Від "4" до
"6" відповідей позначено буквою "Б". Увага! Ваші діти не
знаходять з вами взаєморозуміння. Не дозволяйте віковому бар'єру виникнути між
вами.
Ваші відповіді
позначено буквами "В" і "Г". Це вже дуже небезпечно.
Очевидно, ви "даєте дітям крила і тут же їх підрізаєте". Це породжує
в них невпевненість.
Чи знаєте ви свою дитину?
(Тест для батьків молодших школярів)
(Тест для батьків молодших школярів)
Кожна дитина має свої
творчі нахили. Найкраще вони відкриваються при читанні художньої літератури.
Читання пробуджує уяву, загострює почуття, активує розум, розвиває асоціативне
мислення. Ці якості вказують на творчу обдарованість і мають свої зовнішні
прояви.
Тест, який вам запропоновано розрахований на вашу спостережливість по відношенню до читаючої дитини.
Тест має 16 запитань, кожне з яких має пару відповідей. Поставте знак + біля того варіанту відповіді, який найбільше відповідає якості читання вашої дитини.
1. Коли ваша дитина навчилась читати?
А. До школи.
Б. У школі.
2. Якій літературі надає перевагу?
А. Художній.
Б. Науково-пізнавальній.
3. Читання для вашої дитини процес скоріш за все:
А. Емоційний.
Б. Раціональний.
4. Читання вашої дитини зазвичай:
А. Захоплює її.
Б. Читає неохоче, часто відволікаючись.
5. Чи буває, що ваша дитина під впливом прочитаного:
А. Намагається сама написати казку, оповідання, вірш.
Б. Такого не буває.
6. Чи грала коли-небудь ваша дитина в героїв прочитаних книг?
А. Так, грала.
Б. Ні, такого не було.
7. Чи стимулює прочитана книга бажання у вашої дитини щось намалювати?
А. Так, вона часто малює по слідах прочитаного.
Б. Ні, такого на буває.
Тест, який вам запропоновано розрахований на вашу спостережливість по відношенню до читаючої дитини.
Тест має 16 запитань, кожне з яких має пару відповідей. Поставте знак + біля того варіанту відповіді, який найбільше відповідає якості читання вашої дитини.
1. Коли ваша дитина навчилась читати?
А. До школи.
Б. У школі.
2. Якій літературі надає перевагу?
А. Художній.
Б. Науково-пізнавальній.
3. Читання для вашої дитини процес скоріш за все:
А. Емоційний.
Б. Раціональний.
4. Читання вашої дитини зазвичай:
А. Захоплює її.
Б. Читає неохоче, часто відволікаючись.
5. Чи буває, що ваша дитина під впливом прочитаного:
А. Намагається сама написати казку, оповідання, вірш.
Б. Такого не буває.
6. Чи грала коли-небудь ваша дитина в героїв прочитаних книг?
А. Так, грала.
Б. Ні, такого не було.
7. Чи стимулює прочитана книга бажання у вашої дитини щось намалювати?
А. Так, вона часто малює по слідах прочитаного.
Б. Ні, такого на буває.
8. Чи буває, що дитина плаче
над прочитаним?
А. Так.
Б. Ні.
9. Чи ділиться з вами дитина розповідями про прочитане?
А. Так.
Б. Ні.
10. Переказуючи прочитане, ваша дитина:
А. Доповнює текст своїми фантазіями, неіснуючими подробицями.
Б. Переказує з точністю до прочитаного.
11. Слідкуючи за літературними конкурсами по телебаченню, ваша дитина:
А. Разом з конкурсантами шукає відповіді на поставлені питання.
Б. Не намагається відповідати.
12. Виконує творчі завдання з літератури:
А. Охоче.
Б. Неохоче.
13. Чи перечитує свої улюблені книжки?
А. Так, любить це робити.
Б. Вбачає у цьому пусте заняття.
14. Розмірковуючи про життєві явища, ваша дитина:
А. Часто звертається до літературних прикладів, аналогій, образів.
Б. Ніколи не посилається на прочитане.
15. Як дитина відноситься до мови та стилю твору, який читає?
А. Чутливо реагує.
Б. Не звертає на це уваги.
16. Якщо дитина веде записи про прочитане, то який характер вони носять?
А. Виписує поетичні описи, свої враження.
Б.Записує оригінальні думки та незвичайні факти
Якщо більше знаків + біля літери "А", це означає, що ваша дитина виключно талановита і має виражені гуманітарні здібності, мислить образами, картинами, асоціаціями і вам треба замислитися над тим, як організувати її подальше читання, щоб розвивати її обдарованість ще більше. Залучайте дитину до усних та письмових висловів про прочитане, до ігор в героїв та персонажів, до малюнків та інших творчих робіт по слідах прочитаного, заохочуйте її фантазію, яку визвано книгою, потурбуйтеся, щоб до репертуару її читання увійшла класика дитячої літератури.
А. Так.
Б. Ні.
9. Чи ділиться з вами дитина розповідями про прочитане?
А. Так.
Б. Ні.
10. Переказуючи прочитане, ваша дитина:
А. Доповнює текст своїми фантазіями, неіснуючими подробицями.
Б. Переказує з точністю до прочитаного.
11. Слідкуючи за літературними конкурсами по телебаченню, ваша дитина:
А. Разом з конкурсантами шукає відповіді на поставлені питання.
Б. Не намагається відповідати.
12. Виконує творчі завдання з літератури:
А. Охоче.
Б. Неохоче.
13. Чи перечитує свої улюблені книжки?
А. Так, любить це робити.
Б. Вбачає у цьому пусте заняття.
14. Розмірковуючи про життєві явища, ваша дитина:
А. Часто звертається до літературних прикладів, аналогій, образів.
Б. Ніколи не посилається на прочитане.
15. Як дитина відноситься до мови та стилю твору, який читає?
А. Чутливо реагує.
Б. Не звертає на це уваги.
16. Якщо дитина веде записи про прочитане, то який характер вони носять?
А. Виписує поетичні описи, свої враження.
Б.Записує оригінальні думки та незвичайні факти
Якщо більше знаків + біля літери "А", це означає, що ваша дитина виключно талановита і має виражені гуманітарні здібності, мислить образами, картинами, асоціаціями і вам треба замислитися над тим, як організувати її подальше читання, щоб розвивати її обдарованість ще більше. Залучайте дитину до усних та письмових висловів про прочитане, до ігор в героїв та персонажів, до малюнків та інших творчих робіт по слідах прочитаного, заохочуйте її фантазію, яку визвано книгою, потурбуйтеся, щоб до репертуару її читання увійшла класика дитячої літератури.
Якщо знаків + більше біля
літери "Б", то
ваша дитина талановита в іншому відношенні: у неї пізнавальна направленість
інтересів, вона схильна докладно висловлювати свої думки до наукового аналізу
явищ. Не виключайте кращих художніх творів з репертуару читання дитини. Вам
треба потурбуватися про більш ретельний підбір книг для читання. Зацікавте її
енциклопедичною літературою (для певного віку), науково-художньою. Зацікавте
дитину періодичними виданнями пізнавального характеру.
Пам’ятайте, кожна дитина
талановита. І саме батьки повинні це виявити, розпізнати, допомогти дитині
розкрити всі свої таланти.
РЕКОМЕНДУЄМО БАТЬКАМ























НЕ РЕКОМЕНДУЄМО
·
Не перебивайте дитину, не говоріть, що ви все
зрозуміли, не відвертайтеся, поки дитина не закінчила розповідати, — іншими
словами, не дайте їй запідозрити, що вас мало цікавить те, про що вона
говорить.
·
Не ставте занадто багато запитань.
·
Не примушуйте дитину робити те, до чого вона не
готова.
·
Не змушуйте дитину робити що-небудь, якщо вона
крутиться, втомилася, засмучена.
·
Не вимагайте занадто багато — пройде чимало
часу, перш ніж дитина привчиться самостійно прибирати за собою іграшки чи
упорядковувати свою кімнату.
·
Не слід постійно виправляти дитину, постійно
повторюючи: «Не так, перероби».
·
Не говоріть: «Ні, вона не червона», краще
скажіть: «Вона синя».
·
Не треба критикувати дитину віч-на-віч, тим
більше не слід цього робити в присутності інших людей.
·
Не треба встановлювати для дитини безліч правил:
вона перестане звертати на них увагу.
·
Не очікуйте від дитини розуміння усіх логічних
правил; усіх ваших почуттів; абстрактних міркувань і пояснень.
·
Не виявляйте підвищеного занепокоєння з приводу
кожної зміни в дитині вперед чи деякого регресу.
·
Не порівнюйте дитину ні з якими іншими дітьми:
ні з її братом (сестрою), ні із сусідами, ані з її приятелями чи родичами.
·
Частіше радьтеся з фахівцями, іншими батьками,
читайте книги з питань виховання
ВИСЛОВИ, ЯКИХ НІКОЛИ НЕ ПОВИННА ЧУТИ ВАША
ДИТИНА:
ü
«Підеш в школу, – ще довідаєшся»,
ü
«Може там з тебе людину зроблять»
ü
«Мені такий хлопчик (таке ледащо…) не треба …!»
ü
«Вчитель не такий»,
ü
«Клас не підходящий, – не такий, як сусідній»,
ü
«Школа взагалі гірше, ніж та (якась!)»
ü
«Перестань! Сядь і посидь! Набрид, мотаєшся отут
перед очима!»
ü
«Дай здачі, чого сидиш?»,
ü
«Вдома ти он яка швидка, а як без мене, то
нічого не варта…»
ü
«А чого від нього чекати гарного? Він же…»
ü
«То й що, що вчителька казала писати ось тут, а
я тобі кажу…»,
ü
«Хай собі каже вчителька, а в нас немає часу
ходити на вулицю, дивитись на ту берізку… Ще чого!..»
ü
«І що ти за дитина така! Он у інших діти як
діти…»
ü
«Поклади на місце! Пам’ятаєш, як минулого разу…
Втомилася я вже прибирати після тебе…»
ü
«І коли ти вже… До тебе треба п’ять няньок, щоб
витримати…»,
ü
«Скільки це може продовжуватися…»
ü
«Ти в мене найкраща, найгарніша, не те що та
Тетянка… Ніколи нічого в неї нема: ні фарб, ні клею.. Не дружи з нею…».
ВИСЛОВИ, ЯКІ ХОТІЛА Б ПОЧУТИ ВАША ДИТИНА:
Ø
«Ти мені дуже допоміг!»
Ø
«Ти нас так порадувала! Ми знаємо, що ти нас не
підведеш!»
Ø
«Я подумала, а що як нам зробити отак… Знаєш, а
в бабусі виходить саме так, як ми хочемо, але вона робить трохи інакше…»
Ø
«Я тебе так люблю… Ти нам дуже потрібна…»
Ø
«Ми з татом хочемо, щоб … , тому, що….»
Ø
«Я в тебе вірю…»,
Ø
«Подумай ще раз,… я теж колись зробила таку саму
помилку…»
Ø
«Якщо вчителька саме так просила написати, то
звичайно, звісно ж…»
Ø
«А ти подякувала Сергійку за фарби ?... А чому
ти не запропонував Толі свою допомогу…. Я зробила б так…»
Ø
«Колись давно я теж була у схожій ситуації…
Знаєш, я подумала, може й тобі так зробити…»
Ø
«Давай з татом порадимося… Разом ми вигадаємо
найкращий вихід…»
Ø
«Мені
було б приємно, якби ти… А бабуся мені вже давно казала, що дуже зраділа
б, якби..»
Ø
«У тебе сьогодні такий войовничий настрій… То
може оголосимо війну бруду й пилу … Допоможеш мені…»
Ø
«В тебе таке непросте домашнє завдання. Ти
розумний хлопчик, впорався. Але додавши ще й охайності, вийде ідеально… Що, як
ми зробимо так…»
Ø «Пам’ятаєш,
як минулого разу я тебе хвалила, мені так сподобалось. Зроби й цього разу так,
щоб я тебе похвалила…»
Десять кроків,
щоб стати кращими батьками
.Крок
1 Любов є найважливішою потребою усіх дітей і однією з основних передумов
позитивної поведінки дитини. Батьківська любов допомагає дитині формувати
впевненість у собі, викликає почуття власної гідності.
Крок 2. Прислуховуйтесь до того, що говорить Ваша дитина.
Цікавтеся тим, що вона робить, відчуває.
Крок 3. Всі взаємостосунки, в тому числі й ті, що
будуються на любові й довірі, потребують певних обмежень. Батьки самі мають
визначити ці обмеження для дітей. Пам`ятайте, що порушення дітьми будь-яких
обмежень є для них природним процесом пізнання, і не варто це розцінювати як
прояв неслухняності. Діти почуваються більш безпечно, коли батьки також
дотримуються визначених ними обмежень.
Крок 4. Сміх допомагає розрядити напружену ситуацію.
Часом батьки бувають надто серйозними. Це заважає їм сповна відчути радість
батьківства. Вмійте побачити веселі моменти і дозволяйте собі сміх при кожній
нагоді.
Крок 5.
Намагайтеся побачити світ очима Вашої дитини і зрозуміти її почуття.
Пригадайте, як Ви почувалися, коли були дитиною, і яким незрозумілим здавався
Вам світ дорослих, коли з Вами поводилися несправедливо.
Крок 6. Хваліть і
заохочуйте дитину. Сподівайтеся, що дитина поводитиметься добре. Заохочуйте її
докладати зусиль до цього. Хваліть за хорошу поведінку.
Крок 7. Поважайте
свою дитину так, як поважали б дорослого. Дозвольте дитині брати участь у
прийнятті рішень, особливо тих, що стосуються її. Прислухайтеся до думки
дитини. Якщо ви змушені сказати дитині щось неприємне, подумайте, яким чином Ви
сказали б це дорослому. Вибачайтеся, якщо вчинили щось неправильно по
відношенню до дитини.
Крок 8. Плануйте розпорядок дня дитини. Малі діти
почуватимуться більш безпечно, якщо дотримуватимуться чіткого розпорядку дня.
Крок 9. У кожній сім`ї є свої правила. Будьте послідовним
в їх дотриманні і намагайтеся виявляти певну гнучкість щодо дотримання цих
правил маленькими дітьми. Діти можуть бути введені в оману, якщо одного дня
правило виконується, а іншого – відміняється.
Крок 10. Не забувайте про власні потреби. Коли
батьківство починає надто нагадувати важку працю, і Ви відчуваєте, що Вам
бракує терпіння, приділіть трохи часу лише собі. Робіть те, що приносить Вам
задоволення. Якщо Ви розумієте, що втрачаєте контроль над собою і можете
накричати на дитину, образити, принизити чи вдарити її, залиште дитину на
кілька хвилин, порахуйте до десяти і заспокойтеся.
Немає коментарів:
Дописати коментар