Доповідь на тему "Форми і методи роботи з обдарованими дітьми"
Наше суспільство усе гостріше відчуває потребу в людях, які матимуть
гарні знання в різних галузях життєдіяльності й зможуть їх застосувати
в певних життєвих ситуаціях. Підготувати розумну, досвідчену, висококваліфіковану
молодь мають саме навчальні заклади. Від плідної та якісної роботи
педагогів залежить майбутня доля нашого суспільства.
Особливої ж
уваги з боку педагогів потребують обдаровані учні, які демонструють творчі
здібності та мають значний природний потенціал. Проблема виявлення і розвитку
обдарованих дітей є досить актуальною, тому вимагає сьогодні від учителя
вміння працювати в творчому режимі, нестандартних напрямах, постійно
удосконалювати професійну діяльність, створювати свою творчу лабораторію,
опановувати специфічними формами і методами роботи з обдарованими дітьми у
навчально-виховному процесі.
У результаті
досліджень науковцями визначено такі характерні особливості обдарованих дітей:
ü часто «перескакують» через послідовні етапи свого
розвитку;
ü у них чудова пам'ять, яка базується на ранньому
мовленні;
ü із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при
цьому їхня мета — не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація,
систематизація на нових підставах;
ü мають великий словниковий запас, із задоволенням
читають словники або енциклопедії, вигадують нові слова і поняття;
ü можуть займатися кількома справами одразу,
наприклад, стежити за декількома подіями, що відбуваються навколо них;
ü дуже допитливі, активно досліджують навколишній
світ і не терплять жодних обмежень своїх досліджень;
ü можуть тривалий час концентрувати свою увагу на
одній справі, вони буквально «занурюються» в своє заняття, якщо воно їм цікаве;
ü мають розвинене почуття гумору;
ü постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм
поки що не під силу;
ü відрізняються різноманітністю інтересів, що
породжує схильність починати кілька справ одночасно;
ü часто дратують однолітків звичкою поправляти інших
і вважають себе такими, що завжди мають рацію;
ü їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі
та поривчасті.
Організація роботи на
уроках:
v розвиток творчого мислення;
v розвиток творчих розумових здібностей;
v застосування «мозкового штурму»;
v принцип м'якого змагання;
v нестандартний урок;
v наявність можливості самооцінки;
v принцип безоцінної діяльності;
v створення психологічного клімату;
v диференціація навчання.
1. Розвиток творчого мислення.
Мета розвитку творчого мислення обдарованих дітей передусім пов'язана із самою природою обдарованості, яка ґрунтується на наявності в цих дітей певних розумових здібностей швидкого процесу мислення, гнучкості, оригінальності, здібності до детальної розробки чого-небудь.
Психологи підкреслюють, що творчі здібності можна стимулювати лише за доброзичливої атмосфери, яка допомагає учневі обстоювати свої позиції, сприяє перебігу творчого процесу у вигляді 3-х взаємопов'язаних етапів:
• учень ставить або отримує завдання й накопичує
необхідну інформацію;
• розглядає завдання з різних боків, працює
над розв'язанням поставлених у ньому проблем;
• доводить почату роботу до завершення.
Кожен із цих етапів потребує якогось часу, тому вчитель повинен не
підганяти учня, а, особливо у безвихідній ситуації, допомогти йому.
Учителі й батьки можуть скористатися цілою низкою запитань, які б
стимулювали осмислення різних критичних моментів. Наприклад: «Розкажи мені про
це детальніше»; «Як ти собі це уявляєш?»; «Що ти плануєш зробити у зв'язку з
цим?»; «Що б ти зробив наступного разу в подібній ситуації?»; «Як ти
почуваєшся?» тощо.
Пам'ятаймо, що обдаровані діти — не просто абстрактні носії талантів, а
передусім — люди. Тому навчальну діяльність слід будувати з метою різнобічного
розвитку дитини, а не тільки її здібностей до навчання. Адже саме неуважність
до особистісного розвитку спричинила створення соціального стереотипу, згідно з
яким обдарована дитина — це буквоїд, якого зовсім не цікавить довкілля. Складно
зрозуміти тим дорослим, які поділяють такий погляд, що обдарована дитина — дуже
вразлива і книжки для неї виконують певною мірою роль панцира.
2. Творчі розумові здібності.
Неможливо розвивати творчі
здібності інших і при цьому не розвивати свої творчі здібності. Плюс у роботі з
дітьми в цьому напрямі ще й у тому, що ці завдання кожен виконує узгоджено зі
своїм життєвим досвідом і підготовкою. Немає необхідності пригадувати
навчальний матеріал, оскільки основу для його виконання складають особистий
досвід, знання й переживання. Під час занять важливо використовувати різні
завдання, оскільки у дітей можуть бути індивідуальні вподобання: одним
подобається працювати з образами. Іншим — із символічною й семантичною
інформацією; дехто любить вправи з простими типами відповідей (одиниці, класи,
стосунки), інші віддають перевагу складнішим — складання віршів та
написання історій.
3. «Мозковий штурм» і принцип «швидкості думки».
Суть методу «мозкового штурму»:
·
дітям пропонують для розгляду
проблему, яка має безліч варіантів розв'язання;
·
підтримують усі ідеї и думки, їх
записують, незалежно від того, наскільки «дикими» вони можуть здаватися;
·
в ціні не якість відповідей, а
їхня кількість;
·
слід утримуватися від передчасної
критики й оцінювання ідей до завершення процесу їх надходження.
Необхідно враховувати, що в перші хвилини «мозкового штурму» може бути
напрацьовано найбільшу кількість відповідей. Пізніше вони починають надходити
все рідше, але саме ці, останні, відповіді найчастіше виявляються
найоригінальнішими.
4. Принцип м 'якого змагання.
Останнім часом з'явилося багато навчальних програм на базі ігрових методів
навчання. Ігровим способом навчання діти віддають найбільшу перевагу. Часто в
іграх дітей присутній елемент змагання. Проте жорсткі правила змагань
призводять до негативних наслідків: ворожості та агресивності щодо членів іншої
команди, хаотичності, нетерпимості до помилок членів свої команди тощо.
Щоб уникнути негативного ефекту (пов'язаного зі змаганням), під час м'яких
змагань слід дотримуватися таких правил:
Організовувати групові змагання частіше, ніж індивідуальні.
Діяльність та результат змагання не слід винагороджуватися матеріально,
оцінками тощо.
Склад команд слід постійно змінюватися, щоб усі діти мали змогу бути серед
переможців. Необхідно стежити за тим, щоб у групі не було дітей, які набували б
тільки негативного досвіду, постійно перебуваючи серед невдах.
5. Нестандартний урок.
Обдаровані діти дуже часто залишаються непомітними на уроках, тому що
бояться бути активнішими, щоб не здаватися своїми однокласникам найрозумнішими.
У кожному дитячому колективі є діти, яким властиве нестандартне мислення.
Учителю, звичайно, цікавіше працювати з такими дітьми. Але за малий час уроку
він має приділити увагу всім учням. Тому потрібно винайти такий механізм
роботи, який спрямував би на співпрацю з обдарованими дітьми за обов'язкового
розподілу уваги на всіх учнів класу.
Сам процес співпраці з іншими учнями відкриває можливості виявлення таких
рис особистості та рис характеру обдарованої дитини, які були непомітними або й
свідомо прихованими. Важливим моментом є самоствердження такої дитини, але не
за рахунок іншого, а у взаємодії з ним. На певний час обдарована дитина стає
неформальним лідером, що відбувається само собою, і не створює проблем у
міжособистісно-му спілкуванні. У такому разі важливим є, мабуть, не те, що
дитина стверджується перед колективом, а те, що вона відкриває для себе свої
приховані риси особистості. Нехай це триває лише 5—10 хв, але вони дають
поштовх подальшому становленню особистості обдарованої дитини.
Отже, обдарована дитина своєю співпрацею з іншими учнями допомагає вчителю.
Саме такі дії обдарованих дітей колектив сприймає цілком природно, і вони не
викликають психологічних перешкод, психологічних конфліктів між учнями.
6. Оцінювання та
сприятлива психологічна атмосфера.
Природа обдарованості та творчості потребує вільного висловлення своїх
думок та ідей. Для того щоб це відбувалося відповідним чином, необхідно
створювати теплу атмосферу довіри. Такий соціально-психологічний клімат
стимулює дітей до гри, розкутості та створює в них веселий настрій.
Отже, дитина розвиває в собі здатність до самооцінювання та навчається
знаходити недоліки в результатах своєї діяльності, вносити в неї корективи,
ставати самостійною, розвиненою особистістю.
7. Принципи безоцінної діяльності.
Безоцінна діяльність означає, що обговорення результатів діяльності та її оцінювання відкладено до того моменту, поки людина сама не побачить інші можливості, можливі ідеї або способи розв'язання цієї проблеми.
Основна мета принципу безоцінної діяльності — це позбавлення дитини страху
робити помилки. Для створення такої підтримку творчій атмосфері існують
спеціальні підходи (стратегії).
Необхідно для обдарованої дитини створити сприятливий психологічний клімат,
щоб подолати розрив між інтелектуальним і особистісним розвитком і сприяти
розвитку дитини. Адаптація потребує розвитку творчого потенціалу обдарованих
учнів, а стосовно педагогів — передбачає розробку й реалізацію спеціальних
творчих програм і навчальних матеріалів.
8. Диференційоване навчання.
Нині очевидними є 2 факти.
Діти з високим рівнем розвитку інтелектуальних здібностей мають здатність
самостійно вчитися. Для дітей із посередніми академічними здібностями проблема
особистого темпу навчання не така гостра, як для обдарованих. Ось чому доцільно
організовувати диференційоване завдання, що створює умови для навчання
обдарованих учнів в особистому темпі. Різнорівневі завдання, а для обдарованих
— завдання підвищеної складності, дадуть можливість учням реалізувати себе.
9. Індивідуальна позашкільнаробота.
§ Самовиховання, саморозвиток учнів.
§ Складання індивідуальних особистісно зорієнтованих
програм.
§ Залучення дітей до науково-дослідної та творчої
діяльності.
§ Інтелектуальні конкурси, турніри.
§ Система підготовки до предметних олімпіад.
Першовідкривачами обдарованих дітей є батьки. Вони виконують найголовнішу
роль у становленні й розвитку не тільки обдарованості дитини, а й її
особистості.
Іноді батьки не зважають на обдарованість дітей, не хочуть, шоб вона
відрізнялась, або, помітивши таланти дитини, поміщають її в штучні умови (наприклад,
позбавляють можливості спілкуватися з однолітками).
Усе це лягає додатковим тягарем на плечі дитини, адже в якусь мить вона
сама відкриває свою обдарованість і розуміє, що чимось відрізняється від інших.
Тому дуже важливо, коли вчителі разом із батьками, у спільному тандемі,
навчають і виховують обдаровану дитину, створюють усі необхідні умови для
гармонійного розвитку напересічної особистості. Лише за такої умови
обдарованість буде виявлено, розвинуто і підготовлено до майбутнього
самостійного життя, де вона зможе використати всі знання, здобуті в навчальному
закладі.
Поради батькам, які прагнуть розвивати
здібності своїх дітей.








МЕТОДИ ТА ФОРМИ
РОБОТИ НА УРОЦІ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ, ЯКІ СПРИЯЮТЬ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОСТІ УЧНІВ
1.1. Успішний учитель –
успішний та обдарований учень
Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина
– індивідуальність, що потребує особливого підходу.
Успішний вчитель для обдарованих дітей – насамперед чудовий
вчитель-предметник, який добре знає і любить свій предмет. У доповнені до цього
він повинен володіти такими якостями, які суттєві у спілкуванні з будь-яким
обдарованим школярем. Особистість вчителя виступає головним фактором будь-якого
навчання, найбільш чутливим фактором успішної роботи є глобальна особистісна
характеристика-система поглядів та стверджень, у якій велике значення мають
уявлення про самого себе, інших людей, цілі та задачі своєї роботи
Важливий спектр діяльності вчителя – це індивідуальна позакласна роботи
передбачають виконання різноманітних завдань, участь в очних і заочних
олімпіадах, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу. Така форма роботи забезпечує
педагогічний супровід розвитку інтересів і нахилів учнів, допомагає їм в
обранні профілю позашкільних занять.
1.2. Використання сучасних методів навчання
на уроках зарубіжної літератури
Особливої уваги на уроці
зарубіжної літератури заслуговують сучасні інноваційні технології та
інтерактивні методи навчання, де обдаровані учні мають здатність очолювати
діяльність роботи «малих» і «великих» груп.
Також до цього відносяться метод проектів, який дає змогу
розвивати творче й критичне мислення, особистісно-орієнтовано підходити до
реалізації здібностей кожного учасника та отримувати й аналізувати конкретні
результати від навчання. Метод проектів передбачає як індивідуальні так і
групові види діяльності. Дослідження колективної роботи учнів над навчальними
завданнями стало предметом багатьох наукових робіт. Учені дійшли такого
висновку: учні, які працюють над виконанням практичних навчальних завдань
спільно, мають значні переваги порівняно з тими, які працюють поодинці. Крім
цього, працюючи в групах, школярі успішніше виконують й індивідуальні завдання.
Групова робота, як спільна діяльність людей в межах не великих колективів має
таку мету: збільшити ефективність комунікаційних процесів та поліпшити
взаєморозуміння учасників проекту; підвищити активність окремих учасників та
стимулювати генерацію нових ідей.
Використовуючи метод проектів, учні можуть готувати: мультимедійний супровід
певної навчальної теми, розширену презентацію власного проекту, публікацію
своїх літературних творів, оформлену веб-сторінку власного проекту тощо.
Доцільно звернути увагу, що в
процесі підготовки конкурсних і самостійних робіт учні потребують
кваліфіковані консультації з боку вчителя. Це можуть бути як настановні та
узагальнюючі бесіди, консультації, присвячені аналізу конкретної змістової
частини роботи учнів. Такі консультації є імпульсом до подальшої власної
діяльності учнів.
Отже, для реалізації проекту
потрібно розвивати в учнів навички самостійно навчатися: виділяти проблему і
проектувати шляхи її рішення, ставити завдання і реалізовувати задумане.
Найбільш поширеним методом
групової роботи є метод мозкового
штурму, який дає можливість генерувати велику кількість нових ідей за
обмежений час.
Працюючи як єдине ціле, група спеціалістів намагається «штурмом» подолати
труднощі, які заважають розв’язати проблему, що досліджується. «Мозковий штурм»
як метод активізації творчого мислення потребує передовсім створення належної
творчої атмосфери, коли навіть «найбезглуздіші», на перший погляд, ідеї розглядаються
уважно і серйозно.
Для проведення мозкового штурму
на уроці зарубіжної літератури можна розглянути такі проблеми:
1. Запропонуйте ідеї щодо
створення проекту «П’ять хвилин із Сент-Екзюпері»;
2. Запропонуйте ідеї щодо назви
сторінки літературного сайту;
3. Який вислів ви б запропонували
зобразити на гербі поета (Лі Бо, Йоганна Вольфганга Гете, Данте….)
Доцільно, щоб в обговоренні брали
участь учні з різними навичками знань. Зрозуміло, що вони мають бути обізнані з
проблемою, але докладне її знання є необов’язковим. Небажано, щоб до групи
потрапляли тільки сильні учні.
Одним з головних методів роботи з обдарованими
учнями в процесі вивчення зарубіжної літератури є дослідження.
Ідея проведення досліджень на
уроках зарубіжної літератури зацікавлює як вчителя так і учнів.
Завданням використання
дослідницької технології в процесі вивчення зарубіжної літератури є
пробудження в учнів інтересу до пошукової роботи, створення таких психологічних
та дидактичних умов для цього, які б сприяли б розвитку широкої читацької
компетентності учнів. Організовуючи дослідницьку діяльність, треба насамперед
зважати на те, що пошукова робота учнів має свою специфіку. Її головна мета –
розвинути певні вміння та навички, потрібні для вирішення нестандартних
завдань, навчити самостійному дослідженню конкретної наукової проблеми, у
результаті чого учень має отримати нову інформацію. Найважливішими вимогами,
які можна висунути до організації навчального процесу засобами дослідницької
технології, є:
Ø спонукати учнів
формулювати наявні в них ідеї й уявлення;
Ø стимулювати до
висування альтернативних припущень та здогадів;
Ø давати
можливість досліджувати свої припущення у процесі дискусійного обговорення.
Безперечно, що така робота
потребує серйозної підготовки з боку вчителя й учнів.
Серед
різновидів дослідження можна виокремити:
1) читацькі — читання літературних
творів, накопичення спостережень над текстом, аналіз читацьких вражень інших
учнів та власного сприйняття;
2) бібліографічні – складання
бібліографії з теми дослідження;
3) художні – виразне читання з
чітко висловленим завданням (метою читання), інсценування твору, «режисерський
коментар до мізансцен» за прочитаними творами, усне, графічне малювання на
літературні теми, розробка сценаріїв на основі літературного твору;
4) біографічні – збирання та дослідження невідомих фактів з
життя письменників, перекладачів;
5) краєзнавчі – вивчення пам’ятних місць, матеріалів музеїв,
пов’язаних із життям та творчістю письменників та перекладачів;
6) історичні – аналіз історичних подій та їх відображення в
літературному творі;
7) мистецтвознавчі – аналіз творів образотворчого, музичного,
театрального кіно та телемистецства у зв’язку із творами літератури;
8) перекладні – зіставлення оригіналу твору з різними
перекладами твору;
9) літературознавчі – коментар та самостійний аналіз
художнього твору, аналіз наукових першоджерел, критичних матеріалів за темою
дослідження .
Доцільно наголосити учням, що
їхні дослідження можуть бути підготовлені в різній формі. Серед основних форм
досліджень учнів є:
o інформативно-репродуктивні – це різного роду перекази;
o інформативно-продуктивні – доповіді, повідомлення у
вигляді «Слово про героя», літературно-критичні виступи, доповіді узагальнюючого
характеру, доповіді дослідницького характеру;
o полемічні – доповіді та повідомлення проблемно-дискусійного характеру.
Відомо, що на етапі презентації
власних досліджень, коли учні виступають з доповідями, перед ними часто
постають такі проблеми: як сформулювати ту чи іншу думку, щоб зробити її
яснішою; яким чином розподілити матеріал дослідження; як використати наявні
факти й аргументи. Тому доцільно підготувати рекомендації доповідачам, які
мають сприяти формуванню культури науково-дослідницької діяльності учнів.
На уроках зарубіжної літератури доречно застосовувати проблемний метод, який активізує навчальну
діяльність учнів, не залишає байдужим навіть самого пасивного школяра, вимагає
ґрунтовної відповіді, яка спирається на відпрацьований матеріал уроку.
Відповіді на проблемне питання є різними, вони дають можливість зрозуміти
позицію учня, а також побачити глибину засвоєння теми
уроку. Готуючись до
уроку, кожен учитель намагається охопити якнайбільше матеріалу, щоб урок
був цікавим та змістовним. Тому, поряд з традиційними методами
навчання, доцільно використовувати інтерактивні технології.
Особливо популярними є ігрові технології, де можна задіяти
артистично обдарованих дітей. Гра всебічно впливає на психіку учня, розширює
його пізнавальні можливості, зумовлює потребу вчитися, любити людей, відчувати
задоволення від колективної праці. Наприклад, дописати художній твір або
представити свій варіант закінчення твору, імпровізація, інсценування,
театральні ігри. Це допомагає розвивати творчість дітей, логічне мислення,
здатність систематизувати, узагальнювати почуте. Гра корисна тим, що забезпечує
високий рівень розумової діяльності, активізує учнів, а також дає можливість
підключити до роботи пам’ять, уяву, емоції, мовлення.
Ступінь творчості учнів у цьому
випадку дуже високий. Учень може перевтілитися у свого улюбленого літературного
героя, помандрувати по різних куточках світу. На уроках зарубіжної літератури
можна використати такі види ігор:
ü театралізовані;
ü рольові;
ü комп’ютерні;
ü інтелектуальні;
ü імітаційні
вправи;
ü ігрове
проектування;
ü літературні
турніри;
ü КВК;
ü брейн - ринг;
ü вікторини.
Окрім цього, ігри допомагають
опрацювати матеріал так, щоб учні набували практичних умінь та навичок. Це
важливо тоді, коли вони вчаться аналізувати художній текст на уроках
літератури.
Щодо організації роботи в старших класах, то ігрові технології замінити
діяльністю літературно - дослідницьких груп, уроками - семінарами, уроками -
диспутами з розв'язанням проблемних задач.
Головна мета уроку-диспуту –
розв'язання складних морально-філософських питань. На початку уроку кожен учень
отримує пам'ятку для учасника диспуту.
Отже, використання
сучасних методів та технологій на уроках зарубіжної літератури, підвищує активність
учнів, зацікавлює школярів, сприяє розвитку обдарованості.
Важливе місце в системі розвитку
інтелектуально-творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури займає
самостійна робота учнів, тому що ефективність роботи школяра визначається його
розумовою активністю.
Крім цього широко
застосовую й такі види нестандартних уроків: урок-мандрівка,
урок-подорож, урок-знайомство, усний журнал, застереження. Нестандартні уроки
заставляє учнів активно переживати, включатися в роботу, співпрацювати з
учителем, тобто проявляти якості, необхідні для творчої діяльності.
Вивчаючи роман Д. Дефо «Робінзон
Крузо», доречно провести нестандартний урок-подорож, на якому повинна панувати
особлива атмосфера загадковості, бажання зрозуміти вчинки героя на острові.
Тому, доречно на даному етапі дати творче завдання, яке є доцільним і
завжди викликає великий інтерес у дітей, розвиває творчі здібності, вміння
мислити та аналізувати. Складіть
словесний портрет «Робінзона» за зразком:
Р
- рішучий, розумний
О
– оптиміст, обачний
Б
– борець за життя
І
– інтелектуальний
Н
– надійний
З
– зацікавлений
О
– організований
Н
– незламний
Крім такого творчого завдання на
даному уроці доцільно використати таку форму роботи – сенкан.
Робінзон –
Сильний, оптимістичний
Вірить, перемагає, майструє
Приклад безмежних можливостей
людини
Переможець
Щоб активізувати творчу активність учнів не лише на початку, але й у
кінці уроку, задаю учням творчі домашні завдання:
а) написати свою казку;
б) намалювати ілюстрацію;
в) побути в ролі одного з
персонажів;
г) змінити кінцівку твору;
д) написати твір-роздум:
е) скласти кросворд до
твору;
є) написати відгук на твір,
картину.
Отже, якщо творчо підійти до організації роботи, чітко скласти
інструкції, підібрати правильні види робіт, створити творчу атмосферу, ситуацію
успіху – то результатом стане краще розуміння художнього твору, його аналіз,
побудова власних інтерпретацій, розвиток творчих здібностей.
Аналіз контрольної роботи
із зарубіжної
літератури,
проведеної
____________ у _____ класі
У
класі _______ учні(в)
Роботу
виконували ______ учні(в)
З
них:
Високий
рівень ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Достатній
рівень
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Середній
рівень
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Початковий
рівень ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Аналіз
Контрольна
робота містила 12 рівневих завдань з теми:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання
І рівня передбачали:__________________________________________________
Завдання
ІІ рівня передбачали:_________________________________________________
Завдання
ІІІ рівня передбачали:________________________________________________
№
з/п
|
ПІП
учня
|
І
рівень
|
ІІ
рівень
|
ІІІ
рівень
|
IV рівень
|
||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
творче
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Допущені
помилки та недоліки:________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додатково
опрацювати під час аналізу контрольної роботи: ________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вчитель Домантович
Л.І.
Немає коментарів:
Дописати коментар